さっぽろ天神山アートスタジオでは、国際公募アーティスト•イン•レジデンス(AIR)事業として、冬期間の札幌•北海道をフィールドに滞在型制作(調査研究と作品制作など)を行う国際的に活動するアーティストを毎年3名(組)招聘しています。今年度のプログラムキーワード「冬•雪・北方圏」に対し113名の応募の中から選ばれた3名が滞在制作と滞在成果発表を行います。
As an annual “open call” AIR (Artist In Residence) project, Sapporo Tenjinyama Art Studio invited three international artists to work and do research based in Sapporo/Hokkaido. This year project key word is “Winter, Snow and Subarctic”. Three artists were selected from 113 applicants.
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天神山冬の国際公募プロジェクトの招聘アーティストJeff Downerが到着しました。滞在は3/4までを予定しています。
写真とインスタレーションの制作を行うJeff。ポートフォリオサイトはこちらです。http://www.jeff-downer.com/
1/28は15:00より国際公募アーティストとキュレーター四方幸子さんによるオープニングトークイベントを開催いたします。どうぞふるってご参加下さい。
-Jeff Downer プロジェクト概要-
私は自分の世界観を作る複合的な歴史、特に辺鄙な場所の都市周辺にある歴史と向き合うために写真を利用しています。こういった場所は私に、人生やグローバリゼーション、統合政策、疎外感などを物語ってきます。私は撮影場所に没頭し、歴史や格差を表す潜在的なイメージを発見します。都市を歩きながら、計画もなく、状況によって引き起こされた自分の感情のまま記録するのです。このコンセプトは、建設されたもの、自然のままという両方の地形的な環境が、個人の感情や行動に及ぼす影響にハイライトをあてることによって、ある場所の社会的なものの見方を明るみにします。
私は2013年に写真専攻でバンクーバーの大学を卒業し、現在まで私の作品は北米を基盤にしてきました。ホームと呼んでいるカナダからアメリカの都市や周辺の町を旅しながら写真を撮影してきましたが、それは私がよく知った場所、文化であり、特権的な立場を内包しています。私の経歴の今の段階で日本を旅することは、自分の作品、考え方の両方の発展にとって不可欠なものになると信じています。天神山アートスタジオ滞在中に製作しようと考えている作品は、新しい環境における自分自身の再発見以上のものになるでしょう。札幌の都市とコミュニテイーの両方を調査した作品になるでしょう。
天神山アートスタジオ滞在期間中に、都市、そこに暮らす人々、文化、建築、そして大量の雪になじみのないアウトサイダーである自分がいかに北方圏の気候や邪魔になる降雪に耐えているか、にハイライトをあてた新しい一連の写真作品を作ることを目指します。札幌のユニークな歴史、自然の景観を私が昔から興味を持っている分断を探し求めつつ表現したいと思っています。地域の方々と協力し、アーティストだけでなく、私のカメラによって表現されるだけのものよりも、むしろ札幌に住む人たちが自分たちと自分の地域について表現するような場をもちたいと思っています。最近になってやっと土着の住民にもっと関心をもつようになり、彼らの文化や生活様式を評価しはじめたバンクーバーに住んでいる私は、これらの問題に関心があるので、カナダと日本において過小評価された集団の共通点や相違点を探求することを楽しみにしています。これらの集団というのは、ブリティッシュコロンビア州のファーストネーション(イヌイットもしくはメティ以外の民族)と北海道の先住民族であるアイヌです。
私は札幌市役所を訪れ、可能ならば一緒に活動し、雪を管理する部局の仕事を見たいと考えており、それが私のリサーチテーマの始点とするかもしれません。私の目標は、厳しくない冬と大量の雪に遭遇したことがない人間として、「雪は資源」というスローガンの根拠を見つけることです。私は人々がどのように厳しい冬と付き合い、世界冬の都市市長会議が札幌市のために何をしているか、札幌の日常生活にどのように影響があるのか学び、記録したいです。
いつも私は娯楽の場所にひかれ、その場にいる地元の人々を批判的な目で写真に収めます。このような時に人は、日常のアイデンティティから解放され、自由な、より本質に近い個性が出てきます。このことを、毎年札幌で開催される雪まつりや冬季間にお実施されるほかの観光イベントと一緒に考察してみます。札幌の独自性を表すプロジェクトを行いたいのはこの時期です。
滞在の終わりには、滞在中に作った作品の展示をしたいです。私の作品は普段、現像し、フレームにいれて、ギャラリーやスタジオに飾ります。滞在中に写真と3Dの彫刻オブジェが合体したインスタレーションをしようと思っています。正確な数は今の段階ではわからないですが、一連の作品は10-15枚のイメージになると思います。
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A Canadian artist Jeff Downer who is invited for winter “open call” project arrived Tenjin.He will stay Tenjin until 3/4. His field is photography and installation. His portfolio site is here http://www.jeff-downer.com/.
Jeff Downer project outline
I use photography to engage with multiple and overlapping histories that comprise my perspective of the world, specifically in outlying urban environments. These spaces narrate to me about life, globalization, integration, and alienation. I immerse myself in locations and discover potential images that express these histories and disparities. I document while walking the city, unplanned, being led by my emotions provoked by the environment. This concept unearths a sociological perspective of a locality by highlighting the effects that geographical environments, both constructed and natural, have on the emotions and behaviours of individuals.
I am a recent graduate of Emily Carr University in Vancouver, having completed my BFA in Photography in 2013. Up to now my work has largely been based in North America. I have documented the cities I have called home, and I have photographed the peripheries of towns I have encountered during my travels throughout Canada and the United States. These are spaces and cultures I know well, and have a particular and privileged position within. At this point in my career, I believe traveling to Japan will be vital for developing both my practice and my perspective. Sapporo represents an environment and culture I have never experienced and I believe that, though challenging, my residency at Tenjinyama will be very necessary and rewarding. The work I intend to make during this residency will be more than a re-encountering of myself in a new environment. My work will investigate both the city of Sapporo and the community that I will develop and work alongside.
During my time at Tenjinyama Art Studios, I aim to create a new body of work, in photographic form, that highlights how a city, its people, the culture, the architecture, and myself an outsider who is unfamiliar with large quantities of snow, endures the subarctic temperatures and at times the impeding snowfall. I plan to showcase the city’s unique history and natural landscape while searching for disjunctures that I am traditionally interested in. Through partnerships with individuals in the community, not solely artists, I will find outlets to foster that will allow the inhabitants to express themselves and their communities rather than being simply expressed by my camera. Having lived in Vancouver, a city that has more recently shed light on to its indigenous peoples of the area, celebrating their culture and their lives, I am sensitive to these issues, and look forward to exploring the similarities and differences between the marginalized societies as they relate t
o Canada and Japan. These marginalized societies being the First Nations Peoples of the British Columbia area, and the Indigenous Peoples of Hokkaido, the Ainu.
I would like to visit, and possibly work along side Sapporo’s City Hall and see what The Snow Management Office does, and maybe make this the starting point of my thematic research. My aim is to find the reasoning behind the slogan “Winter is a Resource and Asset” as someone who is used to mild winters and has never encountered very much snow. I want to study and document how the community copes with the harsh winter weather and find out what the World Winter Cities Association for Mayors does for the city of Sapporo, and how the everyday lives of the community are impacted.
Typically I am drawn to areas of leisure and spectacle and photograph these locales with a critical eye. I believe during these moments people can dispense with their everyday identity and can take on a more liberated, unfettered and more authentic character. With this I am thinking about the annual Snow Festival that happens in Sapporo and the other tourist spectacles that occur during the winter season. It is during this time that I want to create a project that speaks of a territorial identity of Sapporo. I will attempt this by studying a visual language of the past in the structure of the city, in the landscape, in the images around me, and by relating them to the present, in order to identify, verify, unmask and then design a landscape.
During the end of my residency I would like to have an exhibition of the work made during my time. Typically my work is printed, framed and hung in a gallery or studio setting. For my time at Tenjinyama I am looking to create a photographic installation incorporating 3D sculptural objects that I encounter on assignment. The quantity of images is hard to gauge at this early stage, but typically one body of work can have 10-15 images within it.